URBANISTICKO-ARCHITEKTONICKÝ KONCEPT /návrat genia loci/
Současnému stavu Malostranského náměstí lze vytknout mnohé, hlavní je bezesporu určité vyprázdnění jeho původního obsahu: nejvýznamnější náměstí Malé Strany se stalo více parkovištěm a křižovatkou, než veřejným prostorem s vlastní identitou. Návrh proto předkládá nejen změnu v podobě velkorysých a multifunkčních prostor, odpočinkové zóny a řešení pěších a dopravních tras a parkování. Prostoru díky jeho nové jednotné koncepci navrací především celistvost a identitu.
Návrh do téměř původního umístění také vrací pomník maršála Radeckého. Orientován je šikmo směrem do Mostecké ulice (směrem ke „královské cestě“) a s chrámem sv. Mikuláše v pozadí vytváří působivou gradaci. Náměstí nově vytváří příležitosti a potřebné plochy pro oživení v podobě trhů a kulturních akcí.
DLÁŽDĚNÍ /v souladu s okolím/
Prostor náměstí je dominantně formován hmotami a fasádami okolních paláců. Dláždění má za cíl jej doplnit bez ambice jim konkurovat. Zvolena byla řádková šedo-zrzavá dlažba z opracovaných žulových hranolů, které jsou kladeny pod různými úhly, čímž „vrůstají“ do tvaru náměstí. Výjimku tvoří výřez světle šedé žulové plochy odpočinkové zóny. Obrubu náměstí tvoří štípaná šedo-bílá mozaiková dlažba. Loubí jsou dlážděna hrubě opracovanými šedými žulovými deskami.
DOPRAVNÍ ŘEŠENÍ A VEŘEJNÁ DOPRAVA /v jednoduchosti je krása/
Doprava na náměstí byla výrazně zjednodušena. Hlavní tepna automobilové dopravy byla svedena, obdobně jako dále v ulicích Karmelitské a Letenské, do jedné trasy s tramvajemi. Linie tramvajové trati není novým řešením dotčena. Původní objízdná trasa přes horní část náměstí je nyní určena pouze pro rezidenty a zásobování. V prostoru před radnicí je navržena odbočka pro minibus a vozy taxislužby. Vytvořeno je tak přímé dopravní napojení všech typů dopravy. Komunikace v celé ploše náměstí, kromě hlavní tramvajové trasy, jsou nově řešeny v jedné úrovni.
PARKOVÁNÍ /hledání nových řešení/
Etapa 1 – počet parkovacích stání byl redukován z důvodu uvolnění maximální části prostoru pro chodce a další využití. Parkovací místa pro rezidenty, sněmovnu a rezervovaná stání mají v rámci konceptu optimální umístění.
Etapa 2 – v prostoru pod odpočinkovou zónou je navržena ověřená parkovací kapacita až 60 míst v automatických zakladačích (návrh však splňuje doporučenou kapacitu pro druhou etapu i bez této rezervy). Stání vozů taxislužby jsou nyní v dolní části náměstí jediná a jsou dobře viditelná.
Navržena byla dvě místa pro odstavení kol. Obě počítají i s možností využití služby veřejného půjčování kol.
PĚŠÍ POHYB A RELAXACE /prostor pro člověka/
Nové řešení je pro chodce výrazně přívětivější. Jsou odstraněny prostorové bariéry v podobě širokých komunikací a vznikly také rozptylové plochy pro skupiny turistů. Navíc bylo náměstí doplněno klidovou odpočinkovou zónou s lavičkami, zelení a kašnou, umístěnou pod stávajícím vzrostlým platanem. Sousedství kašny částečně odůvodňuje nahodilé umístění stromu.
OSVĚTLENÍ, MOBILIÁŘ A ZELEŇ /současnost ve středu minulosti/
Lampy osvětlení si v návrhu zachovaly svůj historický vzhled. Vzhledem k faktu, že plynové osvětlení je v kontextu s historickou Prahou velice působivé, respektujeme tento vývoj i v případě Malostranského náměstí.
Mobiliář náměstí má za cíl totéž, co koncept celého prostoru – vytvořit vhodný soulad mezi plochou náměstí a stávajícími budovami, které jej obklopují. Stejně jako dlažba, by měl mobiliář nerušivě splynout s okolím. Vytvořen byl proto jednotný koncept, který díky své tvarové střídmosti vytváří soulad se zelení a záhony v odpočinkové zóně, s ostře řezanou kašnou, i s historickými fasádami a osvětlením.
Z konceptu mobiliáře vychází i design nově navržené kašny. Z pohledu chodce vynikne subtilní konstrukce a tenká vrstva vodní hladiny bude odrážet okolní fasády. Komorní charakter horního náměstí je zdůrazněn doplněním šesti lip, tento motiv se opakuje v západní části dolního náměstí.
revitalizace Malostranského náměstí, Praha 1
architektonický návrh / 2014